Vem vill få dagens ros?
Fenomenet med dagens ros är väldigt kul tycker jag. Många kanske tänker att; Det där är det ingen som har tid att skicka in eller att läsa. Bara pensionärer som har en massa tid över kanske…
Så har det låtit när jag hört andra tala om dagens ros. Men när man läser avsändarna så ser man att det är alla åldrar och från alla grupper i samhället som skickar in. Och annonserna blir bara fler och fler varje vecka. Kanske kan det vara så att människor tröttnat på snabba kontakter på twitter och facebook och uppskattar att stanna upp i vardagen och lyfta upp en vardagshjälte.
Varje morgon när jag bläddrar igenom morgontidningen så brukar jag stanna upp lite och snegla på annonserna med dagens ros. Ofta läser man att det är någon som är tacksam för att en medborgare vänligt hjälpt till vid någon situation där man hade ett problem. Men ibland skriver någon även ett inlägg om ett kundbemötande som gav dem något långt över förväntan.
Vilket kanonbetyg att få som företag! Att en människa inte bara nöjer sig med att tacka eller skicka ett mail, utan tar sig tiden att ge ett omdöme skriftligen och personligen skicka in det för publicering till dagstidningen. Snacka om gratis marknadsföring!
En intressant sak i urklippet från Norrköpings tidningar här bredvid, är att vissa väljer att sätta namn på både en säljare och på sig själva. Där kan man också tala om ett stort förtroende och stolthet man har som kund åt det aktuella företaget.
Tänk er att ni är VD på ett företag eller en kommunal verksamhet och har fullt av anställda som alla kan bemöta kunden på ett professionellt sätt med kunden i fokus och med en hög affärsmässighet. Att man som medarbetare förstår att genom att göra lite lite mer än vad jag brukar och dessutom vara trevlig, gör att kunden bli otroligt nöjd. Kanske genererar det t.o.m. i det ultimata betyget: Dagens ros.
Om jag vore butikschef, VD för ett stort företag eller personalansvarig någonstans, skulle jag rikligt belöna alla medarbetare som lyckas uppnå det högsta betyget man kan få av en kund, dagens ros.
Så underskatta inte denna form av kontaktväg för uppskattning, oavsett om du jobbar på sjukhus och har överträffat dina patienters förväntningar, eller om du jobbar kommersiellt och lyckats med konststycket att få ditt företags varumärke publicerat helt gratis.
Anta utmaningen i sommar – flest dagens ros vinner!