Service för medborgare
Är det bara vinstdrivande företag som måste tillhandahålla god service och ge oss konsumenter ett förtroendeingivande intryck?
Självklart inte!
Service och ett bra bemötande har stor betydelse även för hur vi ser på samhället, politiker och kommunerna vi bor i.
Medborgare är också kunder!
Landsting, kommuner, polisen, systembolaget, lokalpolitiker, skatteverket, vattenfall och andra statliga instanser har en jättemöjlighet att påverka oss medborgare. Det handlar om hur de möter oss medborgare och kunder, vilket intryck de gör på oss.
Härom veckan var jag på en kurs med skatteverket. Den handlade om skatteredovisning och deklaration för företagare, moms och andra komplicerade skattefrågor.
I ärlighetens namn hade jag inga större förväntningar på kursen, varken pedagogiken eller upplägget. Varför vet jag inte, kanske för att jag inte tyckt mina senaste kontakter med skatteverket varit speciellt pedagogiska…
I vilket fall så blev jag helt blåst av stolen! Det var 2 representanter från skatteverket som höll i kursen, en robust och erfaren man och en kvicktänkt, kunnig kvinna. De båda lyckades faktiskt att få mig och många andra företagare att greppa detta ämne på ett bra och roligt sätt. De kompleterade varandra och framförallt, de lyssnade till oss, vår kritik och våra funderingar.
Det var en hel del negativ kritik som riktades mot verket bland de ca 35-40 företagare på plats. Mycket beroende på okunskap givetvis, men även en del befogat på grund av dåliga erfarenheter och bemötande mm.
Istället för att gå i försvar och börja argumentera om att storebror alltid har rätt, lyssnade de och försöket istället förstå sig på oss. Det gjorde att man fick en bra känsla och stämning under kursen, samtidigt som vi istället för att klaga började lyssna på vad de hade att lära ut.
Ett enkelt sätt att ge oss medborgare bra service!
Så därför vill jag ge en eloge till skatteverket i Norrköping som lyckades få mig som medborgare (och kund) att öka mitt förtroende för dem!