Kundbemötande är hett tidningsstoff
I morgontidningen kan man i dag under insändare läsa om hur en kvinna med sitt barn blev illa bemött av Greenpeace när de försökte värva medlemmar i Norrköping City.
Du kan ju börja tänka sen när ditt barn dött
Kvinnan hade blivit förföljd av en s.k. medlemsvärvare för Greenpeace när hon gick med sin son genom centrum. Värvaren hade påträngande ställt frågan om kvinnan brydde sig om att hennes barn andades ren luft. När kvinnan förklarade att hon inte var intresserad av att prata då hon inte hade tid just då så valde värvaren, istället för att då lämna en folder etc. till kvinnan, att fortsätta förfölja henne på ett obehagligt sätt. Till slut fick hon nog när hon såg att hennes lille son blev ängslig och sade då till mannen att sluta.
Småspringandes från platsen hörde kvinnan att värvaren skrek efter henne ”Du kan ju börja tänka sen när ditt barn har dött”.
Detta var något som påverkade kvinnan som berättade detta för familj, vänner och arbetskamrater, och till slut skickade hon insändaren till tidningen där hon krävde en förklaring. Beteendet framkallade en ambassadör för Greenpeace.
Det intressanta här var att jag längre ner på sidan kunde läsa ett svar direkt från Jimmie Brandelius som är ansvarig för Greenpeacevärvarna i Norrköping. Något man sällan gör när privatpersoner klagar (bland många företag).
Den ansvarige skriver bl.a. ”Vi ber om ursäkt för bemötandet” i rubriken och vidare ”I egenskap av ledare för Greenpeace värvarteam i Norrköping vill jag för organisationen och för den aktuelle värvarens del be Maria och hennes son så mycket om ursäkt. Vi lovar att gå igenom det som hänt och säkra att sådant agerande inte inträffar igen.”
Jag blir både stolt över Maria som tog sig tid att berätta om hur ett bemötande kan påverka ens uppfattning om ett varumärke enormt mycket, samtidigt som jag blir glad över att se en organisation som bemöter frågan på ett seriöst sätt. För när man börjar se klagomålen som en gåva, först då kan man kalla sig kundorienterad.
Längre ned på samma tidningsuppslag hittar jag fler insändare där kunder hyllar bemötandet de fått. Med andra ord: Kundbemötande är hett tidningsstoff!
Alla företag och organisationer har ambassadörer åt deras varumärke, en del som de avlönar, en del som de inte avlönar. Detta är inget de kan välja själva. Man kan dock välja om man vill ha bra eller dåliga ambassadörer.
Communicavi arbetar med flera företag och organisationer som insett att en bra kundkommunikation och ett proffessionellt kundbemötande, både externt och internt är oerhört viktigt. Utbildning av personalen, samt en medveten strategi från ledningen är en nyckel till att skapa ett engagemang kring detta.
Dock kan man i media dagligen läsa om exempel från kunder, där företag inte har fattat poängen riktigt. Det är bara ett sätt för ett företag att börja gräva sin egen grav, när man inte prioriterar kunden.
Men det är aldrig för sent att bli kundfokuserad, hjälp finns att få!