Kundbemötande från Spanien
Då var man på hemmaplan igen efter en underbar resa till Alicante och Torrevieja i Spanien. Otroligt tur med vädret och allt annat denna resa. Lågsäsong innebar lungt och skönt, både på stranden och i trafiken.
Jag fick även möjligheten att uppleva kundbemötande på spanskt vis, vilket var mycket intressant!
Andra dagen begav vi oss till staden Murcia, som ligger ca 5 mil inåt landet, en trevlig tripp genom spansk landsmiljö. Det var dags att besöka IKEA där det skulle inhandlas b.l.a. bäddmaddrasser till de extremt hårda sängarna vi sovit på i 8 år.
Facinerande det här med IKEA konceptet tycker jag. Man är hundratals mil från Sverige, men när man kommer in i den spanska butiken ser allt likadant ut som IKEA i Linköping, ungefär. T.o.m. priserna var väldigt lika hemma.
En stor skillnad var dock att när vi käkade där och beställde köttbullar med potatis och lingon så fick vi ljummen pommes frites till köttbullarna. Kanske inte så smakfullt. Nej, tacka vet jag den genuina spanska maten vi åt resten av tiden…
Däremot fick jag en kanonservice av personalen på sängavdelningen! Trodde först det skulle bli så att man gick dit, köpte det man skrivit upp och tänkt sig och sen gå. Men lyckligtvis blev det inte så. Förmodligen hade jag inte fått det bästa då.
Jag blev istället bemött av en glad kille i Ikea tröja som uppenbarligen ser att jag verkar lite förvirrad i säng och madrassdjungeln. Han kommer fram mot mig, ler och hälsar och frågar om jag funderar över något speciellt.
-Trevlig formulering tänker jag direkt, inte det klassiska: Behöver du hjälp? utan istället om jag funderar över något speciellt. Det känns lite mer respektfullt för kunden tycker jag, även om det är hjälp man vill ha i grunden.
-Eeh ja, jag behöver nog lite hjälp med att köpa rätt bäddmadrasser åt våra 5 sängar. Jag har funderat på dessa modeller…
Personalen: Ok, men får jag fråga var ni ska ha bäddmadrasserna frågar han.
– Ja visst får du det, vi bor i Torrevieja, i utkanten av centrum.
Personalen: Ja ok, och hur använder ni madrasserna, bor ni där året runt eller bara en viss tid av året? (han såg väl att man var turist)
– Mmm, det är bara under några månader om året vi kommer sova i sängarna. Har det någon betydelse?
Personalen: Ja, både det och var ni bor. Eftersom ni bor nära havet har ni ett ganska fuktigt klimat, dessutom är det många saltlaguner runt om torrevieja, vilket påverkar fuktigheten. Och just de madrasser du har föreslagit kanske inte är de jag skulle rekommendera direkt, eftersom de består av ett material som inte klarar det klimatet lik bra som t.e.x. den här (han visar en annan modell).
– Ehh ok, det var ju bra att veta för jag hade tänkt att ta de här. Jag pekar på de jag tänkt köpa, de är de näst dyraste modellerna.
Personalen: Ja, och det är en jättebra madrass, men som sagt kanske inte den bästa för er användning. De här madrasserna som skulle passa er är dessutom det en offert på denna vecka så ni får ett lite bättre pris. Vill ni testa att provligga på dem?
– Perfekt! Ja, vi testar…. De här tar vi! säger jag.
Vi går till disken med en dator och jag får en lista med namnen på madrasserna och var jag hittar dem på tag-själv-lagret. sen frågar han om vi behvöer någonting annat som han kan hjälpa till med.
På kort tid har personalen på IKEA gjort en bra inledning där han uppmärksammar mig på ett proffsigt sätt och dessutom frågar mig om det går bra att ställa lite frågor. Han har sen gjort en bra behovsanalys av vilken kundtyp jag är och vad jag behöver, för att sen gå in och rekommendera och använda sin expertis inom området för att hjälpa mig. Avslutningsvis knyter han ihop säcken genom att hjälpa mig vidare och dessutom fråga om man behöver något mer.
Snacka om att överträffa mina förväntningar! Åkte därifrån med ett leende på läpparna och nöjd med att ha köpt rätt madrasser och dessutom till ett mycket bättre pris än vad jag trott!
Nu behöver spanjorerna bara lära sig att koka potatis till köttbullarna istället…
Gracias!