Hur man får kundnöjdhet
Sommar, semester, sol, bad och regn. Den klassiska svenska sommaren har infunnit sig och givetvis klagar jag inte då man fått njuta många veckor med strålande väder. Dock visade sig den klassiska sommaren med regn för oss när vi äntligen skulle ha 3 veckor gemensamt, jag och sambon.
Men västkustens vatten var ändå givmilt och gav oss både en fin baddag i Marstrand där vi skådade en säl vid badplatsen samt några fina makrillar vi fiskade upp i Kungshamn. En skön västkustsemester ändå! Det är facinerande hur vackert Sverige kan vara när man anststränger sig lite att njuta av var vi bor och lever och inte tar det för givet.
När jag kom hem förra veckan kunde jag läsa följande rubrik i lokaltidningen:
” Snart bestämmer kunden hur mycket taxichauffören får köra”
Detta fångade givetvis direkt mitt intresse! Äntligen får kunden mer makt någonstans tänkte jag.
Artikeln som följde berättade att Taxibil i Östergötland fr o m i måndags införde ett nytt poängsystem som ska belöna förare som beter sig väl mot kunderna och får beröm genom att de får fler körningar, medans förare som missköter sig och beter sig illa så att de får många klagomål, t.o.m. kan bli avstängda med hjälp av poängsystemet.
Tydligen ska de ha 3 nivåer, guld, silver och bronsnivå. Endast guldförare får ta hand om större företagsavtal och och förare som inte ens klarar att nå upp i bronsnivå p.g.a. för få poäng kan bli avstängd att köra.
Kritikerna och belackarna kommer med kommentarer som: ”Detta kan inte vara bra, nu kommer endast de förare som lismar för chefen att lyckas bra.” eller: ”pressen på förarna kommer öka så mycket att de inte vågar vara naturliga längre”.
En helt fantastisk åtärd säger jag! Äntligen bestämmer sig ett företag för att visa sitt bästa ansikte mot kunden. Jag menar att det givetvis kommer öka pressen att ha ett gott kundbeteende, men enbart för de som inte tidigare haft det. Och finns inte det redan inskrivet i yrket Taxichaufför att vara kundvänlig och positiv?
Detta ger chaufförerna en morot att sträva efter genom att helt enkelt vara trevlig, punktlig och service-minded.
För om man i en sådan yrkesroll skräms av tanken att vara just det, har man då valt rätt yrkesroll?
Jag vet själv hur det kan vara eftersom jag åker väldigt mycket taxi i olika städer. Ett dåligt bemötande, en illaluktande bil, en försenad bil, en otrevlig chaufför etc. kan förstöra början på en arbetsdag och dra ner humöret rejält. Medan en trevlig förare, en glad person som är positiv, informativ och trevlig kan göra en dag så mycket bättre. Han eller hon kan till och med vända på en dag som börjat dåligt.
Jag vill därför hylla Taxibil i Östergötland som väljer denna väg och hoppas fler företag blir inspirerade att lyssna på sina kunder och börja ta deras klagomål på allvar.