- (2)
Bilbranschen och service
Idag är det den 3 juni,- en klämfredag och en underbar sommardag. Skriver detta från brassestolen vid en sjö i Östergötland, helt fantastiskt och jag hoppas ni som läser detta också får njuta av solen.
Har igen fått mig en tankeställare vad gäller service i bilbranschen.
Tanken slår mig att om man har en enormt stor bilfirma med enormt stor bilhall med massor av bilar, borde man då inte vara intresserad av att sälja dem? Säsongen närmar sig sommar och det innebär minskad försäljning av bilar så detta borde vara en intensiv bilsäljartid.
Jag besökte en större bilkedja då jag behövde köpa nya sommardäck. Detta är inte den bilkedja jag tidigare skrivit om.
I väntan på montering mm satt jag i bilhallen och noterade minst 5 säljare, 4 verkstadskillar och 3 andra i personalen. På 40 min har ingen har ännu frågat om jag behöver hjälp, hälsat eller ens mött mig med blicken. Försökte hälsa på en kvinna i personalen men hon skyndade sig ut för att röka.
Satte mig med en kaffe och då satt personal bredvid och skämtade högt om att de skulle säga upp sig från företaget mm. fick inte intrycket att de tyckte det var roligt med kunder i butiken direkt. Kände mig bara malplacerad.
Denna gång brände jag endast några tusen. Men nästa gång kanske vi pratat större summor… Nu blir det förmodligen ingen nästa gång här. Avd: dags att fräscha upp kundbemötandet 2011?
Har ni några andra reflektioner om bilbranschens kundbemötande än detta? Skulle glädja mig enormt i så fall.
- (0)
Bra kundbemötande?
Satt ensam på kontoret och försökte äta lunch idag, det var ganska lugnt då många andra förmodligen tagit tidig helg när städerskan kommer in domderande med dammsugaren och gnällde högt om att nån minsann gått inne med smutsiga skor (inte så konstigt kanske med tanke på bygget utanför).
Hon tittar på mig o söker sympati så jag nickar lite. Efter en stund hör jag henne muttra högt igen en bit bort.
-Ställer faktiskt vagnen här istället för att åka ner och ställa in den, jag är så trött på att jobba över så ofta.
Jag hör detta men säger inget varpå hon försvinner. Hon var klar ca kl 12.
(själv jobbade jag 12 h idag och satte mig precis i fotöljen)
Avd: Bra kundbemötande städbolaget?
- (0)
Invigning av nya lokalerna
Den 9 maj samlades de 8 företagen som numera huserar på Strykbrädan, plan 3 i centrala Norrköping tillsammans med ca 70 inbjudna gäster för att festa in de nya fina lokalerna.
Communicavi är ett av dessa företag och hade ca 1o gäster närvarande under kvällen. Tack så mycket till er som kom och förgyllde kvällen och för fina blommor!
Det skålades i bubbel, käkades snittar från Östgöta kök, minglades, skrattades och lyssnades på trubadur i lokalen när vi introducerade det nya temat: TGIM (Thank god it’s monday!). Som känns som ett givet tema för företagen i huset som brinner för entreprenörskap. Låt se om det blir ett återkommande festtema med fler events!
Jesper Low från Communicavi tillsammans med Erica från reklambyrån Byråkreativ klipper bandet som inviger lokalerna.
Detta var vår egna invigning på plan 3, i höst kommer en större officiell invigning för hela huset att ske. Då bl.a. vinbaren Pappa Grappa som kommer ligga i källaren samt även vår stora huvudentré kommer att stå klart.
Vill du besöka Communicavi är du varmt välkommen till Strykbrädan, Laxholmstorget 3 i Norrköping. Vi bjuder på kaffe!
- (0)
Utbildning i klagomålshantering
Den 8 februari samlades nätverket NEXT på Östsvenska handelskammaren i Norrköping. Det var första träffen för nätverket i de nyinvigda fina lokalerna på Kammarforum, vid motala ström.
NEXT består av chefer och ledare från olika företag i regionen och träffas ett antal gånger per år där man har olika aktiviteter och föreläsningar/utbildningar.
Communicavi höll i en utbildning i klagomålshantering som hette: ”Konsten att se dina klagomål som en gåva” där deltagarna fick insikt om hur ett varumärke och lönsamhet kan påverkas utifrån hur duktig företaget är på att hantera sina kunders klagomål. – Hur man kan vända ett klagomål till en lönsam utveckling för sitt företag. Lär man sig det, kan man lägga till ett antal hundra källor för utveckling och förslag till framgång i sin verksamhet.
Bl.a. fick deltagarna lära sig en framgångsrik metod för att bemöta klagomål:
- Ta emot, utan att blanda in prestige
- Förstå kunden, visa empati och bekräfta
- Hjälp kunden, föreslå en kundfokuserad lösning
Under utbildningen var det flera exempel från kundsituationer där ett klagomål uppstått, men även många skratt!
Några ord från deltagarna:
Levande, underhållande och inspirerande
Bra blandning mellan föreläsning och övningar
Positiv och engagerad föreläsare som är tydlig och lätt att lyssna på”Alltid nyttigt med påfyllning av kunskap hur man kommunicerar”
Det är mycket möjligt att kursen ”Konsten att se dina klagomål som en gåva” även kommer som en öppen kurs under året! Följ Communicavi så får du informationen.
Communicavi finns att följa bl.a. på facebook. Gå in och ”gilla” så får du information om nya kurser och andra händelser när det gäller kundbemötande!
- (2)
Service i världsklass
Har varit med om det största man kan vara med om som människa, pappa och partner, har sett min son komma till världen nu i veckan. Det var mitt andra barn, men denna upplevelse är något man aldrig vänjer sig vid eller får för mycket av.
Själva förlossningen gick bra, utan komplikationer och barnet är fullt friskt. Men det var inte det jag tänkte skriva om här. Utan om den helt fantastiska hjälp, service och bemötande vi fick under våra dagar på Vrinnevisjukhuset i Norrköping.
När man jobbar med service och bemötande dagligen får man en känsla för hur människor ställer sig till begreppen och hur intresserade de verkligen är att ge en bra service.
På förlossningsavdelningen står man väldigt utlämnad och maktlös inför en kroppslig process som man som pappa inte kan göra mycket åt. Därmed lägger man sitt förtroende och hela sin tillvaro i händerna på dem som kan – barnmorskor, läkare och annan sjukhuspersonal.
Vikten av närvaro
Hur många av oss konsumenter har inte tänkt tanken när vi är missnöjda eller något gått fel: ”Om jag bara hade fått ett svar.” eller ”Hade de lyssnat på mig och förstått min situation skulle jag inte bry mig om pengarna.”
I morse lyssnade jag på SR p3 om konsumenträtt och då var Åsa Avdic som är en av 3 programledare på konsumentprogrammet PLUS i SVT gäst i studion.
Åsa var intressant att lyssna på och hon berättade om många exempel på när kunder reklamerat en produkt som vi alla kan känna igen oss i. T.ex. när en mobiltelefon går sönder efter bara 1 års användande och att butikerna då tycker att det är självklart då den blivit gammal… pyttsan tyckte Åsa och ifrågasatte deras lagliga rätt. Och det är faktiskt så, att reklamationsrätten står ÖVER deras garantier och andra villkor. Tänkvärt.
Det mest intressanta var den röda tråden genom alla exempel som jag uppfattade det. Att när ett företag svarade kunderna, fanns på plats och visade sitt förståelse och närvaro så vändes klagomålet ofta till en positiv upplevelse för kunden. Och det trots att kunden kanske inte alla gånger fick rätt, eller pengarna tillbaks. Det är viktigare att visa att man tar kunden på ALLVAR.
Vi svenskar är mycket för att man är ärlig, öppen och inte för ”penga-fokuserad” och därmed kan det betyda allt att få ett ansikte och en förklaring från ett företag som trampat i klaveret. Kan företaget dessutom lösa problemet har ofta missnöjet vänt till goodwill och kunden är mer lojal än före klagomålet.
Borde inte varje företag börja arbeta så här då???
Det är lättare sagt än gjort vill jag lova. Först och främst behövs en kultur i företaget som tillåter flexibelt tänkande och har kundens bästa för ögonen. Sen behövs givetvis struktur och träning för de anställda, så alla vet hur företaget man jobbar för tänker – egentligen.
Uppenbart är att vi inom 5 år kommer se företag som sticker ut och lyckas genom att vara kundfokuserade. På samma sätt som vi kommer se företag som hånas och går under genom stor informationsspridning när de inte agerar kundfokuserat.
Hur agerar ni på din arbetsplats?
- (0)
Serviceutbildning i dagarna tre…
”På resande fot” är ett uttryck som passar väldigt bra just nu.
Det är dags att leverera, i form av serviceutbildningar runt om i vårt avlånga land.
Temat är som alltid kundbemötande, service och kommunikation. Utbildningarna i sig är skräddarsydda för att passa respektive organisation. Kunder, kommunikationen, förutsättningarna, organisationen mm. är många faktorer som är unika varje gång en bra utbildning genomförs.
Därför är förberedelse och research lika viktigt som ett engagerat genomförande när man vill få till förändring mot ett bättre kundbemötande.
Idag har resschemat set ut enligt följande: Norrköping-Märsta-Norrköping-Katrineholm-Göteborg-Tjörn. Och imorgon bär det av tillbaks till Norrköping.
Kampen för ett kundvänligare Sverige fortsätter och snart kan vi tillräkna några ytterligare organisationer ett förhoppningsvis förbättrat kundbemötande!
Au revoir!
- (0)
Ny lokaler!
Våren närmar sig med stormsteg och solen har redan börjat värma upp vårt avlånga land. Visst är det härligt!
Den 1 april flyttar Communicavi in i nya kontorslokaler i centrala Norrköping. Läget är i Industrilandskapet och den nyrenoverade byggnaden ”Strykbrädan” som i regi av NOSP (Norrköping Science Park) kommer husera flera företag. Välkända Arbetets museum ligger precis intill och förhoppningsvis blir det ett kvarter med mycket liv och rörelse. I bottenplan kommer restaurang Pappa Grappa flytta in och erbjuda både god mat och dryck.
Den nya adressen blir:
Communicavi Laxholmstorget 3, plan 3 602 21 Norrköping
Detta blir basen för Communicavi och verkstaden där nya utbildningar i kundbemötande, service och kommunikation kommer att växa fram och nöjdare kunder skapas.
Ny ”sambo” på kontoret blir Helene som driver det nystartade bokförlaget Eget Förlag AB. Vi kommer förhoppningsvis sporra varandra till ett drivande entreprenörskap och nya affärer! Dessutom ligger kontoret granne med reklambyrån Byråkreativ och en hel del andra företag som garanterat bidrar till en hel del kul!
I början av mars var vi och tittade på de nya lokalerna, det var då en byggarbetsplats med mycket jobb kvar som det såg ut. Men jag passade ändå på att ta några bilder som ni kan se här:
Föreläsning om kundbemötande
Den 24/3 kl. 18.00-19.00 håller Communicavi föreläsning för affärsnätverket KiN i Norrköping.
Platsen är Kammarforum vid Motala ström i Norrköping och Jonas Sjöbom, VD Östsvenska Handelskammaren kommer inleda kvällen med information om Handelskammaren. Föredraget från Communicavi kommer handla om kundbemötande – hur vi kan förbättra det, både i en affärsrelation mot slutkunden men också i en annan kundsituation som t.ex. på kommunen.
Ser fram emot en givande kväll med KiN!
- (0)
Serviceminded tandläkare
Inte ofta, men det händer ibland.
Att man får uppleva riktigt bra service hos en myndighet eller statligt verk. Det hände mig idag hos tandläkaren faktiskt!
Skönt att få ge lite beröm 🙂
Till att börja med när jag kom, stressad ramlar jag in ca 1 min före utsatt tid. Jag möts då av att tandläkaren (Ingrid) står och ser glad och trevlig ut och väntar på MIG i receptionen. Dvs inga kölappar etc. Snabbt ner i tandläkarstolen och på med haklappen medan Ingrid berättar att det är en vanlig kontroll idag. Skönt.
Dock är hon noggrann och lugn när hon undersöker och pillar bort lite tandsten samtidigt som hon pratar med mig och berättar vad hon ser och gör i munnen på mig. Avslutningsvis får jag råd och tips sv henne för just mina tänder.
När jag sen ska betala och tänker att nu är det dags att öppna plånboken stort (som vanligt hos tandläkaren annars…) säger hon: Du har två rabatter outnyttjade hos oss à 300kr st. Om jag fixar till lite här i datorn och lägger i hop båda så slipper du betala något alls idag!
-Oj, tack! Säger jag glatt. Visste inte att man fick rabatt hos folktandvården!
Skapligt glad är man när man sen utan att ha betalat något kliver ut i vårsolen, utan hål i tänderna dessutom 🙂
Tack Ingrid och folktandvården Vidablick!