2010-08-23   •   Omvärld
  • (0)

Betala med kontokort – En rättighet!

I månadsskiftet som var trädde den nya lagen mot att ta ut kortavgifter i kraft. Blandade reaktioner kunde höras från handeln.

– Jag personligen tycker att bankerna borde skämmas. Det är småhandlare som vi som får dra de stora kostnaderna, jättarna som H & M betalar inte lika mycket som vi gör. Bankerna måste tjäna hur mycket som helst på kortavgiftsförbudet, bort med det, säger Maria Ehnemark, butiksägare från Stockholm.
Länge har många kunder, inklusive jag själv, stört sig på det arroganta sätt man blir bemött på när man ifrågasatt en handlares kortavgift. Att man som kund inte förstår att handlaren måste betala dyrt till banken och att det är kunden som måste stå för kalaset.
Köper jag en vara för 50 kr och råkar ha för lite kontanter i plånboken, ska jag då behöva betala 5 kr i kortavgift som straff?
I grund och botten förstår jag handlarna som lever på marginalerna. Men hur långt är de beredda att gå för att gra kundens vardag svår och tröttsam? Ända tills de förlorar kunden?
Nej, då är det bättre om de från början har en prissättning som dels räddar deras ekonomi, men också ger möjlighet till bekvämlighet för kunden, så som att kunna betala avgiftsfritt med kontokort.
Står kunden i begrepp att köpa varan har ju redan handlaren vunnit mycket. Men kan handlaren även få kunden att komma tillbaks, ja då har han mångdubblat förtjänsten.
Vem ska man lyssna på, handlaren eller kunden?
– Enkelt svar tycker jag om jag själv vore handlare! Kunden!
Bankerna verkar vara de som tjänar mest på slopade kortavgifter, då handlarna betalar till dem, men också kunden som har kortet. Så lagen bör nog granskas så även bankerna tar sitt kundansvar. Kanske bör betalkort bli avgiftsfria för kunderna?!
Communicavi stödjer den nya lagen om slopade kortavgifter och uppmanar nu butiksägare och handlare runt om i landet att hitta nya innovativa lösningar för deras kunder, som förenklar kundens vardag.