Utbildningar i Kommunens kundbemötande
Numera inser många kommuner hur viktigt det har blivit att vara lättillgänliga, kundvänliga och att kommunicera bra med varandra internt. Kommunens kundbemötande helt enkelt.
Därför startas kundcentran runt om i landet hos flera kommuner där man som medborgare, istället för att ha 10-20 olika handläggare att söka och inte alltid få svar när man behöver, få en lätt och smidig kanal in till kommunen via kundcenter. Till kundcentret rekryteras då medarbetare med ambitioner att leverera en hög kvalitativ service och faktiskt vara med och konkurrera med andra kundcentran i bemötande och service.
Här kommer Communicavi in och utbildar, coachar och hjälper medarbetarna att upprätthålla kvalitén på service, mottagande och bemötande.
I veckan har vi haft just en sådan utbildning och här är lite statistik och kommentarer därifrån:
Lite statistik från utbildningsföretaget:
Ett axplock av kommentarer från kursutvärderingarna i gårdagens utbildning i kundbemötande:
”Fick mig att fundera på min egen utveckling och att göra ännu bättre ifrån mig”
”Bra upplägg, kul med alla ”fysiska” övningar. Toppen!”
”Många a-ha upplevelser. Kommer sätta på mig kundens ”glasögon” oftare”
”Det enda negativa var att det var för kort tid”
”Mycket bra. Rolig, lättlyssnat. Proffsigt”
”En toppendag, betyg 10 av 5 möjliga”
Hade även en poängfråga där deltagarna får betygsätta helhetsintryck av utbildningen, skala 1-5.
Där hamnade gårdagens utbildning på 4,88.
Hur länge kan resten av landets kommuner vänta innan man ger medborgarna/kunderna denna utmärkta service, hur länge har man råd att inte göra det?
I Ett kundvänligare Sverige tränas kommunens kundbemötande.