Mysafety – dåliga kommunikatörer
Jag ÄR kund till Mysafety sedan 2-3 år med tjänsten nyckelbricka. Det innebär att det sitter en bricka på nyckelknippan som gör att den som hittar den kan lägga den i postlådan så kommer den tillbaks till mig. För detta betalar jag en liten summa varje år.
Har senaste 12 månaderna blivit uppringd ca 6 gånger från Mysafety. Hela tiden med frågan om jag vill köpa mer, köpa spärrtjänst till mina övriga prylar. Jag har hela tiden TACKAT NEJ då jag har en annan leverantör som jag är nöjd med där. Ville enbart ha nyckelbrickan. Bad dem även att lägga in i sitt system att de inte ska ringa om samma fråga igen då jag redan svarat NEJ.
Idag blev jag igen uppringd av en tjej därifrån. Denna gång blev jag lite irriterad. Först på företaget, men sen också på tjejen.
Detta är ett bra exempel på ett dåligt bemötande och dålig komunikation. Här är deras misstag:
1. De uppdaterar inte sina ringlistor och information i systemen så de ser vad kunden svarat. De utgår från många handläggare och olika provisionssystem i deras utringande försäljning.
2. De lyssnar inte på kunden och ställer frågor därefter. Utan jobbar efter färdiga manus varje gång. Hörde samma fraser säkert 4 gånger i rad.
3. De har ingen varumärkeskännedom där de kan förankra beslut och svar längre in i organisationen, utan förlitar sig på den unge säljarens teknik endast.
4. När kunden klagar och ber dem skärpa sig tar säljarna åt sig personligen och svarar: ”Det är liksom inte mitt fel”. Istället för att tacka för feedbacken och säga att de ska uppdatera sina listor och återge feedbacken till chefen. Detta är den sämsta klagomålshanteringen, som tyvärr är vanlig på många företag. Man tar kritik personligt istället för konstruktivt.
5. När kunden säger att man vill lämna företaget ursäktar man sig (först då) och blir seriös och först nu börjar svara hövligt och korrekt.
6. Ingen typ av uppföljning sker. Inget mail, brev eller samtal från dem.
Allt detta resulterar givetvis i stort missnöje hos mig som kund och får mig att direkt lämna dem samt även varna er andra för deras metoder.
Enligt konsumentverkets rapport 2011 så klagar kunder allt mer sällan och de som gör det lämnar ofta företaget som följd. Det innebär att man måste värdesätta klagomålen som en gåva att kunna förbättra sig. Inte som ett ont som är jobbigt att hantera.
2012 har kunderna större krav än så Mysafety och så länge som ni inte kan möta dessa med respekt kommer ni också tappa kunder!