Bilbranschen och service
Idag är det den 3 juni,- en klämfredag och en underbar sommardag. Skriver detta från brassestolen vid en sjö i Östergötland, helt fantastiskt och jag hoppas ni som läser detta också får njuta av solen.
Har igen fått mig en tankeställare vad gäller service i bilbranschen.
Tanken slår mig att om man har en enormt stor bilfirma med enormt stor bilhall med massor av bilar, borde man då inte vara intresserad av att sälja dem? Säsongen närmar sig sommar och det innebär minskad försäljning av bilar så detta borde vara en intensiv bilsäljartid.
Jag besökte en större bilkedja då jag behövde köpa nya sommardäck. Detta är inte den bilkedja jag tidigare skrivit om.
I väntan på montering mm satt jag i bilhallen och noterade minst 5 säljare, 4 verkstadskillar och 3 andra i personalen. På 40 min har ingen har ännu frågat om jag behöver hjälp, hälsat eller ens mött mig med blicken. Försökte hälsa på en kvinna i personalen men hon skyndade sig ut för att röka.
Satte mig med en kaffe och då satt personal bredvid och skämtade högt om att de skulle säga upp sig från företaget mm. fick inte intrycket att de tyckte det var roligt med kunder i butiken direkt. Kände mig bara malplacerad.
Denna gång brände jag endast några tusen. Men nästa gång kanske vi pratat större summor… Nu blir det förmodligen ingen nästa gång här. Avd: dags att fräscha upp kundbemötandet 2011?
Har ni några andra reflektioner om bilbranschens kundbemötande än detta? Skulle glädja mig enormt i så fall.